ORIËNTATIECURSUS BEELDENDE KUNST

9 sep 2020

ORIËNTATIECURSUS BEELDENDE KUNST

Vanaf september 2020 biedt Museum Rijswijk een oriëntatiecursus beeldende kunst aan. Een oriëntatiecursus voor jongeren met interesse in beeldende kunst die overwegen een vervolgstudie in de richting beeldende kunst aan een kunstacademie te gaan volgen. In samenwerking met kunstdocent Leontien Apekrom heeft Museum Rijswijk drie cursussen opgezet in de periode september 2020 tot 2021. Een cursus bestaat uit een reeks van vier lessen verdeeld over een periode van drie à vier maanden.

Tijdens de oriëntatiecursus ontdek je op je eigen tempo of de kunstacademie jouw volgende stap wordt. Samen met kunstdocent Leontien Apekrom ga je onderzoeken wat jou prikkelt aan beeldende kunst; wat vind je interessant om zelf te onderzoeken en te maken? Dit ontdek je door beeldend onderzoek te doen in een omgeving waar actuele kunst binnen handbereik is in de zalen van Museum Rijswijk. De tentoonstellingen met actuele kunst bieden perspectieven op hedendaagse maatschappelijk thema’s die een ingang bieden voor eigen onderzoek. Onderzoek dat je toont in het museum en daar met bezoekers, exposerend kunstenaars, curatoren en kunstacademiestudenten over in gesprek gaat. Met elke deelnemer wordt minimaal één reflectiepresentatie ingepland op een voor jou geschikt moment.

Na afloop heb je:

• Ervaring met beeldend onderzoek buiten de context van je huidige school.
  • Een visie gevormd op een maatschappelijk thema aan de hand van beeldende kunst.
  • Ervaring met het vertalen van een onderzoek naar een visie in een beeldend werk.
  • Ervaring met het tonen en praten over eigen werk met mensen uit het werkveld.

De ervaring die je opdoet tijdens de cursus sluit aan op de toelatingscriteria bij de Nederlandse kunstacademies.

Over de docent oriëntatie cursus – Leontien Apekrom

Leontien Apekrom is ruim tien jaar werkzaam in het culturele werkveld als docent beeldende kunst en als beeldend kunstenaar. Zij heeft educatie-projecten verzorgd voor het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, Centraal Museum Utrecht én Museum Rijswijk. Ze werkt graag samen met hedendaagse kunstenaars, kunstacademiestudenten, andere docenten en professionals uit het culturele werkveld. Zo legt ze maatschappelijke en inhoudelijke fundatie voor de lessen en projecten die zij ontwikkelt. Als alumni kunstacademie student aan de Hoge School van de Kunsten Utrecht is ze bekend met de wereld van de kunstacademie. Deze ervaring zet zij graag in om je op een veilige en leuke manier te begeleiden in deze bepalende periode van je leven.

Het onmogelijke aanzoek, potlood op papier, karton, touw, collages, condooms, 135x149cm, 2010Het Onmogelijke Aanzoek, Pietsjanke Fokkema, potlood op papier, karton, touw, collages, condooms, 135x149cm, 2010

PRAKTISCHE INFO

CURSUSREEKS

Een cursusreeks bestaat uit vier lesdagen in Museum Rijswijk. De lesdagen zijn verdeeld over drie à vier maanden gedurende de periode van een tentoonstelling hedendaagse kunst met een actueel maatschappelijk thema. Tussen de lesdagen door werk je zelfstandig verder aan je beeldend onderzoek en is er tussentijds mailcontact mogelijk met de docent voor advies.

Data CURSUSREEKSEN 2020 -2021

2 reeksen           €225,-

3 reeksen           €300,-

MATERIAAL

Basismaterialen die vereist zijn voor de cursus zoals tekenmateriaal en papier zullen aanwezig zijn in de educatieruimte van Museum Rijswijk. De kosten hiervan zijn inbegrepen bij het cursusgeld.
Houd daarnaast rekening met een persoonlijk budget wat je als deelnemer reserveert en gaat uitgeven aan materiaal waar jij specifiek mee wilt werken voor je onderzoek en eigen werk.

INSCHRIJVEN

Mail naar Astrid Huitker via educatie@museumrijswijk.nl om je in te schrijven voor de oriëntatiecursus beeldende kunst. Vermeld hierbij je naam, leeftijd, en het nummer(s) van de cursusreeks/reeksen waaraan je wilt deelnemen.

Vita di cartone, Gianfranco Gentile, detailVita di cartone, Gianfranco Gentile, detail