Nu

Anita Groener, A memoir for the Future, 2023,
twijgjes, touw, polymer gouache, 28(h) x 16(d) x 16(w) cm,
foto: Ros Kavanagh

De Papier Biënnale 2022. Transition trok een recordaantal bezoekers (13.150). De bezoekers konden stemmen op hun favoriete kunstenaar. Met een overtuigende meerderheid van 5.530 stemmen, ruim een derde, won Anita Groener (1958) de Publieksprijs.

Daarom keert ze nu terug in Museum Rijswijk met een solotentoonstelling. To the Edge of Your World bevraagt wat het betekent om vandaag de dag mens te zijn. In de intieme werken transformeren nauwgezet afgedankte materialen zoals takjes, touw en karton tot delicate sculpturen. Het zijn metaforen voor de onderlinge verbondenheid tussen wereldgebeurtenissen en individuele ervaringen.
Thema's als migratie, herinnering, tijd en plaats staan centraal in het werk van Groener sinds haar eigen migratie.

Sinds het begin van de mensheid trekt men over de wereld, soms uit eigen keuze, maar vaak ingegeven door honger, onveiligheid en oorlog. Een recordaantal van mensen is momenteel noodgedwongen op de vlucht met achterlating van huis, haard, familie en geliefden.

Anita Groener is een Nederlandse kunstenaar die al jaren woont en werkt in Dublin. Ze exposeert door heel Europa en haar werken zijn wereldwijd opgenomen in museale en particuliere collecties.
In de tentoonstelling Anita Groener. To the Edge of Your World zal de diversiteit (sculptuur, tekening, geluid, video) in haar oeuvre zichtbaar worden.

Anita Groener, To the Edge of Your World (detail installatie),
2023, takjes, touw

Anita Groener, Prolonged by a Hundred Shadows (detail), 2022,
papier, garen en beschilderde takjes
Dit werk liet Anita Groener zien in de Papier Biennale 2022. Transition.

Interview met Anita Groener bij de tentoonstelling To the Edge of Your World, Museum Rijswijk 2024