Pers

Papier Biënnale Rijswijk 2018

Papier Biënnale Rijswijk 2018Papier Biennale Rijswijk 2018

12 juni t/m 7 oktober 2018

Museum Rijswijk organiseert al vanaf 1996 om het jaar spraakmakende tentoonstellingen op het gebied van de internationale beeldende kunst van papier. Iedere keer weer verrassend, want de hedendaagse kunst is voortdurend aan verandering onderhevig.

De biënnales zijn nooit thema-gebonden. De achttien internationale deelnemers aan deze editie hebben naast het gebruik van papier echter iets gemeen: de natuur als bron. Soms fysiek, wanneer zij zelf hun papier maken. Pure plantvezels worden gekookt, geplet en gedroogd, soms vermengd met andere natuurlijke ingrediënten. Papierpulp wordt in eigenzinnige vormen gekneed en gegoten en na droging gesneden, gedraaid en gevouwen. Natuur is ook een geduchte inspiratiebron. Er zijn odes aan dat wat de natuur voortbrengt, sporen van verandering en vergankelijkheid worden veiliggesteld. Ook de liefhebbers van pure abstractie komen aan hun trekken deze biënnale. Maar kijk niet vreemd op wanneer ook bij die kunstwerken hints naar de (natuurlijke) leefomgeving zijn te ontwaren.

Acht kunstenaars hebben hun wortels in Nederland, de overigen strijken vanuit Europa, Japan en de Verenigde Staten in Rijswijk neer:
Claire Le Breton (Frankrijk), Viviane Colautti Ivanova (Frankrijk), Jocelyn Châteauvert (Verenigde Staten), Ai Hashimoto (Japan), Sytske de Jong (Nederland), Ute Krautkremer (Duitsland), Linda Leeuwestein (Nederland), Sonata Lepaitė (Litouwen), Aja von Loeper (Duitsland), Zaida Oenema (Nederland), Dominique Rousseau (Frankrijk), Andy Singleton (Engeland), Nadja Schöllhammer (Duitsland), Annita Smit (Nederland), Anna J. van Stuijvenberg (Nederland), Magdalena Soboń (Polen), Angelique van der Valk (Nederland), Mathilde van Wijnen (Nederland).

Kunstenaars

Deelnemers Papier Biënnale Rijswijk 2018

Claire le Breton (FR)
Ai Hashimoto (JP/NL)
Sytske de Jong (NL)
Ute Krautkremer (DE)
Sonata Lepaitė (LT/NL)
Annita Smit (NL)
Angelique van der Valk (NL)
Mathilde van Wijnen (NL)

Bij de Papier Biënnale Rijswijk 2018 verschijnt een geïllustreerde catalogus (Ned/Eng) Auteur: kunsthistoricus Frank van der Ploeg.

Op zondag 9 september vindt traditioneel de papiermarkt plaats op het voorplein van het museum (11:00-17:00 uur) en in de Oude Kerk er tegenover(12:30-17:00 uur).

Download hier het volledige persbericht.
Download hier het affiche van de tentoonstelling.
Download hier de lijst met deelnemende kunstenaars.
Download hier de volledige fotobijschriften.

De persfoto's (hoge resolutie) downloadt u hieronder:
1.   Aja von Loeper, Weisses Blatt XL 9
1a. Aja von Loeper, detail Weisses Blatt XL-9

2.   Andrew Singleton, Fabric 1
3.   Anna J. van Stuijvenberg, Hybrid
3a. Anna J. van Stuijvenberg, detail Hybrid
4   Dominique Rousseau, Stèle végétale
4a Dominique Rousseau, detail Stèle végétale
5   Jocelyn Chateauvert, Athena's Landscape
6   Jocelyn Chateauvert, Burnished Lily
7   Linda Leeuwestein, Kloof (Crevice)

8   Linda Leeuwestein, Kruispunt (Intersection)