Pers

Mariëlle van den Bergh

OERNATUUR │PRIMAL NATURE
29 oktober t/m 12 januari 2020

Mariëlle van den Bergh onderzoekt in haar textiele werken de mogelijkheden van ruimtelijkheid. Door te experimenteren met verschillende garens en keramiek bij onder andere het Textiel Lab in Tilburg en Sundaymorning/ EKWC in Oisterwijk zoekt zij de grenzen op van wat er mogelijk is met de materialen die ze gebruikt.

De titel van de tentoonstelling verwijst naar het gelijknamige, monumentale werk dat uit verschillende delen bestaat. Samen vormen zij haar verbeelding van het landschap van Australië, een van de laatste ongerepte oerlandschappen op de wereld. Australië het land dat op dit moment zo wordt bedreigd door gigantische bosbranden die nauwelijks zijn te bedwingen.

Het gaat Mariëlle van den Bergh niet alleen om de technische kant van de materialen; zij kiest voor natuurlijke materialen als evenknie van de natuur die zij verbeeldt. Van den Bergh maakt grote reizen en kiest voor artist in recidencies waar zij midden in de natuur kan zijn. Het is voor haar belangrijk om ook in contact te komen met de lokale bevolking in de omgeving van de recidencies en te ondervinden hoe zij zich tot de hen omringende natuur verhouden. De natuur is haar belangrijkste inspiratiebron. In haar werk toont zij haar respect voor de natuur en laat er de kwetsbaarheid van zien. De werken in de tentoonstelling zijn gemaakt naar aanleiding van haar recidencies in onder andere Japan, Australië, Tasmanië, Denemarken, Roemenië, Ierland en de Verenigde Staten.

Tijdens de tentoonstelling zullen diverse activiteiten plaatsvinden.
Op zondag 15 december is er een lezing door Rae Bolotin, directeur van de artists-in-residency BigCi en Yuri Bolotin, bushwalker, schrijver en milieuactivist in de Blue Mountains, Australië. Kijk hier voor meer informatie.
Voorafgaand aan deze lezing, vanaf 13u is Mariëlle van den Bergh aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden en bezoekers te ontmoeten.

Op zondag 12 januai geeft Marielle van den Bergh een lezing over haar werk, de technieken die ze gebruikt en de invloed van residencies op haar werk. Kijk hier voor meer informatie.

Daarnaast zijn er diverse workshops met textiel en gerecycled materiaal.

Open: dinsdag-zondag van 11-17 uur

Informatie: dianawind@museumrijswijk.nl

Museum Rijswijk
Herenstraat 67
2282 BR Rijswijk
www.museumrijswijk.nl

Het werk ‘Oernatuur | Primal Nature’ is tot stand gekomen dankzij financiële bijdragen van het Mondriaanfonds en Stichting Stokroos.

Download hier het persbericht.

Dowload hieronder de persfoto's.

Marielle van den Bergh, 'Groen kleed', 2016, 240x160cm, textiel, brons, foto M. van den Bergh

Marielle van den Bergh, 'Korstmossen toren', 2019, textiel en keramiek. foto M. van den Bergh

Marielle van den Bergh, 'River Coast' 2016, textiel. Foto M. van den Bergh

Marielle van den Bergh, 'Zee', 2016,  diverse soorten textiel, 160x140cm. foto M. van den Bergh