Pers

Ian Berry: Splendid Isolation

Persbericht

Ian Berry. Splendid Isolation

Schilderijen en installaties gemaakt van denim

29 november 2020 – 15 augustus 2021

Hoofdsponsor van Ian Berry. Splendid Isolation.

De Britse kunstenaar Ian Berry (Huddersfield, 1984) maakt al ruim 15 jaar virtuoze figuratieve schilderijen en installaties van denim. Hij gebruikt oude en afgedankte spijkerbroeken die hij in stukjes knipt en op kleurschakering sorteert zoals een schilder de opeenvolgende tinten van een kleur verf naast elkaar plaatst. In eerste instantie lijkt het werk tweedimensionaal, maar wanneer je er dicht bij staat, is te zien hoe de verschillende lagen denim op en over elkaar heen zijn geplaatst. De schilderijen zijn collages van denim die zo perfect in elkaar gezet zijn dat het bijna niet te onderscheiden is van een realistisch schilderij.

Ian Berry maakt ook driedimensionale installaties van denim zoals het werk Secret Garden (2018) en Record Store(2017) die al op verschillende continenten bij musea te zien zijn geweest.

Ian Berry. Splendid Isolation is de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in Nederland. Er is een royale keuze te zien uit de verschillende series die hij in de afgelopen 15 jaar heeft gemaakt zoals, Behind Closed Doors, Hotel California en The American Jean.

Ian Berry is een maatschappelijk geëngageerd kunstenaar. Hij speelt met zijn werk in op recente ontwikkelingen in de maatschappij. Zijn werk is niet alleen van denim gemaakt omdat het materiaal hem aan staat, maar ook omdat spijkergoed een van de meest vervuilende stoffen is uit de textiel industrie. Met zijn werk vraagt hij daar aandacht voor. Ian Berry is in 2019 uitgeroepen tot een van de 50 meest invloedrijke mensen op het gebied van de denimindustrie.

De Corona pandemie is een belangrijk onderwerp in zijn meest recente werk. Het project clapping is een geanimeerde denimprojectie van klappende handen om de medische sector te bedanken voor hun inzet tegen Covid-19. Dit project is door heel Groot-Brittannië en in de Verenigde Staten geprojecteerd op gebouwen. De animatie maakt ook deel uit van de tentoonstelling in Museum Rijswijk.

Naar aanleiding van de lockdown in Groot-Brittannië is Ian Berry het fotoproject Behind Closed Doors gestart via zijn website. Hij heeft professionals en amateurs opgeroepen een foto in te sturen die laat zien wat de lockdown voor hen betekent. Een selectie van de foto’s zal in print of geprojecteerd opgenomen worden in de tentoonstelling.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus die in de Museumwinkel is te verkrijgen.

Voor meer informatie en persfoto's kunt u contact opnemen met Diana Wind, curator hedendaagse kunst, dianawind@museumrijswijk.nl, telefoon 06 30388366.