Pers

Van 17 maart tot en met 13 mei is in Museum Rijswijk de tentoonstelling te zien

Een tijdloos universum
Stillevens van Hermanus Berserik

De aanleiding voor deze tentoonstelling, die is samengesteld uit de eigen colectie van het museum, is een in langdurig bruikleen ontvangen groot stilleven van Hermanus Berserik (1921-2002) van de Rabobank Noord-Veluwe.

Dit ‘Landelijk Stilleven’ past uitstekend in de omvangrijke Berserik-collectie van het museum waarin al elf geschilderde stillevens aanwezig zijn. Al deze werken zijn bijeengebracht in een tentoonstelling om de komst van de nieuwkomer te vieren, aangevuld met ruim vijfentwintig gedrukte stillevens uit de grafiekcollectie.

Het stilleven loopt als een rode draad door het oeuvre van Berserik. Vanaf begin jaren zestig schildert hij schijnbaar willekeurig gekozen voorwerpen, bijeen gezet op een plint, een vensterbank of een tafeltje. De relatie tussen die voorwerpen is lang niet altijd duidelijk en het merkwaardige perspectief versterkt het vervreemdende effect van de voorstelling.

Ook in zijn interieurs duiken de stillevens veelvuldig op. De tafels, kastjes en zelfs zijn etspers worden bevolkt door uiteenlopende voorwerpen die daar ogenschijnlijk spontaan op terecht zijn gekomen hoewel hun samenstelling vermoedelijk zorgvuldig door de kunstenaar is gecomponeerd.

Dezelfde of soortgelijke voorwerpen keren telkens terug in de stillevens van Berserik. Hij blijft gefascineerd door hun vorm en textuur. “Ik ben een beetje een vormengek” zei Berserik ooit. In het boek ‘Hermanus Berserik 1921-2002 WERK’ gaat Thérèse Cornips hier dieper op in en omschrijft het universum van Berserik als tijdloos, want het is er een van vormen.

Deze tentoonstelling nodigt de bezoeker uit dit universum te betreden en zich te verwonderen over de schoonheid van het alledaagse zoals alleen Berserik die kon vastleggen.

Open: dinsdag-zondag 11-17 uur
Gesloten: Eerste Paasdag en Koningsdag

www.museumrijswijk.nl

Download hier het volledige persbericht.
Download hier de poster van de tentoonstelling.