Pers

Armand van der Helm & De Voorde

Armand van der Helm en De Voorde
6 april | 26 mei 2019

Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat Armand van der Helm overleed op zijn atelier in De Voorde. Van 6 april t/m 26 mei presenteert Museum een tentoonstelling van het werk van deze getalenteerde maar helaas jong gestorven beeldhouwer.

Een veelbelovend kunstenaar werd hij genoemd. Ik beloof helemaal niets, zei Armand van der Helm en ging door met het maken van beelden die hem bekoorden en waarin hij zijn artistieke aspiraties kwijt kon. In een tijd waarin abstracte voorstellingen en de verfexplosies van Karel Appel hoogtij vierden, bleef hij vasthouden aan de naturalistische stijl waarin hij was opgeleid. Hij hield van de traditie waarin zijn werk wortelde en zag geen reden hiervan af te wijken.

Armand van der Helm (1939-1969) kreeg zijn opleiding aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten. Hij koos voor de richting beeldhouwen en kreeg gedegen onderricht van de beeldhouwer Dirk Bus. Zijn eerste tentoonstelling had hij in 1963 in de Haagse Kunstkring. Hij exposeerde kleine, bronzen plastieken van toilet makende vrouwen en steigerende paarden. Het publiek apprecieerde dit klassieke werk en hij zou er bekendheid mee krijgen.

Van der Helm werkte ook in opdracht. Zijn eerste kwam al binnen nog voor dat hij de academie had verlaten. Van dit grote werk is veel verloren gegaan. Uitgevoerd in beton hebben deze werken de tand des tijds niet doorstaan. De in brons uitgevoerde werken, zoals de tak met vogeltjes in het Zuiderpark in Den Haag, bestaan nog wel.

Tot zijn grote vreugde kreeg hij in 1967 een atelier in de buitenplaats De Voorde in Rijswijk. Ook kunstenaars als Hermanus Berserik en Kees Andrea hadden hier hun atelier. Eindelijk had hij de ruimte om te kunnen werken maar helaas bleek zijn carrière onverwacht kort te zijn. Hij overleed in oktober 1969 toen hij nog maar dertig jaar oud was.

Het oeuvre dat hij naliet is daarom ook niet groot. De kleine bronzen plastieken zijn in de meerderheid. Toch valt er in zijn werk een ontwikkeling te zien. Hij is niet blijven steken in de kleine beeldjes van toilet makende vrouwen en steigerende paarden waarmee hij bekendheid verwierf. Hij zocht gaandeweg naar eenvoud, naar dramatiek en naar essentie waarbij hij zelfs bereid bleek een zekere abstractie in zijn werk toe te laten.

Op de tentoonstelling is dit kleine maar consistente oeuvre te zien, aangevuld met werken uit zijn academie tijd. Ook is er werk te zien van kunstenaars met wie hij exposeerde, zoals Karel Wiggers en Frans de Wit. Ook De Voorde wordt belicht met werken van onder andere Hermanus Berserik, Kees Andrea en Livinus van de Bundt.

Museum Rijswijk, Herenstraat 67, 2282 BR Rijswijk

Open: dinsdag t/m zondag 11-17 uur

Eerste Paasdag en Koningsdag gesloten; Tweede Paasdag 11-17 uur

Download hier het volledige persbericht.