Programma Monumentendag bekend!

9 augustus 2018

Monumentendag in Museum Rijswijk

Zaterdag 8 september is het Landelijke Monumentendag. In Rijswijk zijn diverse monumenten op en publiek en worden er tal van activiteiten georganiseerd. Het volledige programma is te zien op www.historischeverenigingrijswijk.nl

Op het voorplein van het museum zijn er diverse activiteiten voor de jeugd.

De Rijswijkse Vredesmedaille

Ruim driehonderd jaar geleden maakte men prachtige medailles om de Vrede van Rijswijk te herdenken. Met de Rijswijkse Vredesmedaille pakken we die gewoonte weer op. Ieder jaar wordt een basisschool gevraagd om medailles te maken.

Op basisschool Het Kristal zijn ruim tweehonderd medailles gemaakt. Op zaterdag 8 september zijn al die medailles te zien in Museum Rijswijk. Een vakkundige jury onder leiding van burgemeester Michel Bezuijen kiest de drie mooiste uit. Deze zullen een jaar lang te zien zijn in het Rijswijkse stadhuis.

De prijsuitreiking is om 14.45 in of op het voorplein van Museum Rijswijk.

Monumentenpaspoort

‘Rondje Rijswijk’ is een monumentenwandeling, speciaal voor de jeugd. Deze app is gratis te downloaden op je telefoon of tablet. Daaraan wordt dit jaar een monumentenpaspoort toegevoegd. Bij alle monumenten van de wandeling in de app die open zijn, is een paspoort af te halen. Loop dan alle monumenten langs en verzamel zo veel mogelijk stempels. Als het paspoort vol is, kun je bij Museum Rijswijk een bouwplaat van Huis ter Nieuwburch ophalen. De monumenten zijn open vanaf 11.00 uur tot 15.00 of 16.00 uur.

Verhalenverteller

Laurens de Verhalenverteller neemt de jeugd mee terug in de tijd toen hier de Vrede van Rijswijk werd gesloten. Wat gebeurde er allemaal op het paleis in Rijswijk waar veel deftige mannen uit verschillende landen bijeen waren om te praten over een vredesverdrag. Laurens de Verhalerverteller neemt je mee achter de schermen en doet verslag wat daar allemaal gaande was.

Laurens vertelt zijn verhaal om 12.00 uur op het grote podium op de Strandwalmarkt op de Van Vredenburchweg. Daarna is Laurens nog driemaal te beluisteren op het voorplein van Museum Rijswijk, om 13.00, 14.00 en 15.00 uur. Iedereen mag aanschuiven.

IJscoman

Speciaal voor de jeugd die deze dag zo druk in de weer is met monumenten en de Vrede van Rijswijk, staat op het voorplein van Museum Rijswijk een ijscoman paraat. Er worden bonnen uitgedeeld en bij inlevering van een bon krijg je een ijsje. De ijscoman staat er van 13.00-15.00 uur.